Koulutukset

Picture

Iloa ja voimaa luonnosta teemapäivä

Hiking travel kouluttajat järjestävät toiminnallisen Iloa ja voimaa luonnosta teemapäivän. Päivä tarjoaa toiminnallisia aktiviteetteja, malleja luonnossa järjestettävään opetukseen (oppitunnit, teemapäivät, liikuntapäivät).

Kohderyhmä: Koulutus on tarkoitettu Tampereen kaupungin opettajille ja varhaiskasvatuksen henkilöstölle.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen päättynyt

Päivät
08.05.2019 08:30
Picture

Vertaismentoroinnin lopputapaaminen

Vertaismentoroinnin lopputapaaminen on tarkoitettu vertaismentorointiryhmissä 2018-2019 olleille mentoreille ja aktoreille.

Ks. lisätietoja Eeventistä vertaismentorointi-sivuilta.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen päättynyt

Päivät
17.05.2019 14:00
Picture

Pirkanmaan Kikatus -verkoston työpajailtapäivä: toiminnallisuutta kieltenopetukseen

Tervetuloa hakemaan uusia ideoita kielenopetuksen varhentamiseen! Iltapäivän aikana pääsemme kokeilemaan työpajoissa kielenopetuksen varhentamisen hyväksi havaittuja käytänteitä. Iltapäivän aikana on mahdollisuus osallistuja neljään työpajaan;  liikunta- ja musiikkipajaan, askartelupajaan, draama- ja leikkipajaan sekä peli- ja iPad-pajaan. Koulutus on maksuton ja soveltuu sekä uusille että jo kokeneille kielten varhentajille, niin kielenopettajille kuin luokanopettajille, esiopettajille ja varhaiskasvattajille. 

 

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen päättynyt

Päivät
20.05.2019 12:00
Picture

Toiminnallisuutta esi- ja alkuopetuksen äidinkieleen ja kielen rikkaaseen maailmaan

Kolme iltapäivätapaamista sisältävä koulutuskokonaisuus tarjoaa esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville innostusta, iloa ja paljon käytännön vinkkejä sekä välineitä uudistaa ja kehittää äidinkielen opetusta toiminnallisemmaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
15.08.2019 13:15
22.08.2019 13:15
29.08.2019 13:15
Picture

Aivot - yhdessä käyttöön oppimateriaalin käyttöönotto

Tampereen kaupunkiseudun kuntien kouluissa on tavoitteena siirtyä käyttämään lukuvuosina 2019-2023 3.-6. luokkien ympäristöopissa Aivot – yhdessä käyttöön seudullisesti tuotettua digitaalista oppimateriaalia, joka toteuttaa seudullisesti hyväksyttyä opetussuunnitelmaa. Materiaali tukee myös laaja-alaista osaamista sekä mahdollistaa oppimisen eriyttämisen. Aivot- yhdessä käyttöön -projektin oppimateriaalin tuottavat kuntien opettajat yhteistyössä Tampereen kaupunkiseudun kuntien sivistystoimen kanssa.

Aivot – yhdessä käyttöön -projektin 4. luokan ympäristöoppi on käytössä ensi lukuvuonna 2019-2020. Tervetuloa kahvikupposen ja herkkujen ääreen tutustumaan materiaaliin ja kuulemaan, kuinka sitä voit opetuksessasi parhaiten hyödyntää. ​

Täältä näet Valtatie30:n parkkeerausohjeet:

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.beyondcreative.fi/1/general/6153/4d44dfe19758d59389125c3f7781c1f7.PNG

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
19.08.2019 13:30
26.08.2019 13:30
Picture

Pirkanmaan lukioiden tutoropettajat-koulutuspäivä

Pirkanmaan lukioiden tutoropettajat –hankkeen lukioiden tutoropettajille ja rehtoreille. Tilaisuuden alussa tarjolla iltapäiväkahvi. Ohjelma varmistuu myöhemmin.

 

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
20.08.2019 13:30
Picture

Move!sta on moneksi - käytännöt tutuksi ja hyvät kokemukset jakoon

Koulutus on tarkoitettu ala- ja yläkoulun henkilökunnalle (esim. luokan- ja aineenopettajat, koulunkäyntiavustajat ja kouluterveydenhuollon edustajat). Koulutuksessa lisätään perusopetuksen henkilökunnan Move!-osaamista ja kehitetään koulujen Move!-toimintakulttuuria. Koulutuksessa käydään läpi mittausten pääperiaatteet, kiinnitetään huomiota mittaus turvallisuusnäkökulmiin ja ennen kaikkea jaetaan toimivia arjen käytänteitä ammattialisten kesken. Käännetään yhdessä Move!-mittaukset koulutyön voimavaraksi!

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
29.08.2019 12:15
Picture

Musiikkiproduktiot monialaisena oppimiskokonaisuutena

Koulutus on suunnattu esi-, perus- ja lukio-opetuksen opettajille. Koulutuspäivän aikana tutustutaan musiikkiproduktion valmistamiseen monialaisena oppimiskokonaisuutena.

Tavoitteena on käydä läpi musiikkiproduktion toteuttamissa huomioitavia asioita, kuten oppilaiden ja henkilökunnan osallistaminen, opetussuunnitelman tavoitteiden ja arvioinnin huomioiminen projektin suunnittelussa ja toteuttamisessa, tekijänoikeusasiat, tekninen välineistö, markkinointi, ohjaus, tanssikoreografiat, lavastus ja puvustus. Koulutuksessa jaetaan valmiita materiaaleja ja vinkkejä musiikkiproduktioihin.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
02.09.2019 09:00
Picture

NääsNääs - Uusia työkaluja terveystiedon opetukseen

Tervetuloa mukaan Tampereella terveystietoa opettaville opettajille suunnattuun NääsNääs -hankkeeseen!

NääsNääs on Opetushallituksen rahoittama ja Tampereen kaupungin koordinoima hyvinvointihanke, jonka tavoitteena on edistää 8.luokan oppilaiden terveysosaamista.

Kun koulustanne lähtee mukaan 2 opettajaa, saatte koulullenne ILMAISEKSI:

· 30 kappaletta Polar A370 –aktiivisuusmittareita

· HeiaHeia ja PolarFlow –sovellukset oppilaille käyttöön

· Koulutuksen

· Selkeät video-ohjeet ja materiaalipaketin

(Paketin arvo yli 5000 euroa)

NääsNääs vastaa 8.luokan opetussuunnitelman tavoitteisiin: T5, T6, T7, T8, T9 ja T11, sisältöihin: S2 ja laaja-alaiset tavoitteisiin: L1, L3, L4, L5.

Lähde mukaan kehittämään oppilaiden terveysosaamista ja innostu itse digitaalisuuden hyödyntämisestä opetuksessasi Nääsnääs -hankkeen avulla!

www.naasnaas.fi

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
04.09.2019 08:30
Picture

Mielenterveyden ensiapu® 2: Haavoittuva mieli - tunnista ja tue

Kaikille lasten ja nuorten kanssa työskenteleville suunnatun kaksipäiväinen koulutuksen tavoitteena on vahvistaa osallistujien mielenterveysosaamista tarjoamalla asianmukaista tietoa psyykkisistä oireista, vähentää mielenterveyden ongelmiin liittyvää stigmaa ja antaa valmiuksia toimia, kun kohtaa mielenterveyden ongelmia.

Mielenterveyden ensiapu®: Haavoittuva mieli - tunnista ja tue -koulutuksen tarkoituksena on lisätä tietoa tavallisimmista mielenterveyden häiriöistä, niiden oireista ja siitä, miten voi toimia, kun kohtaa mielenterveyden ongelmia. Koulutus rohkaisee ottamaan puheeksi vaikeitakin asioita sekä antaa valmiuksia tukea ja ohjata tarvittaessa eteenpäin. Koulutukseen sisältyy osallistujille maksuton oppikirja.

Mielenterveyden ensiapu®: Haavoittuva mieli - tunnista ja tue -koulutuksessa tutustutaan yleisimpien mielenterveyden häiriöihin kuten masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Lisäksi käsitellään itsetuhoista käytöstä, psykoositiloja ja päihteiden väärinkäyttöä sekä opetellaan soveltamaan mielenterveyden ensiavun askeleita.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
04.09.2019 09:00
05.09.2019 09:00
Picture

Toiminnallisuutta esi- ja alkuopetuksen matematiikkaan

Kolme iltapäivätapaamista sisältävä koulutuskokonaisuus tarjoaa esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville innostusta, iloa ja paljon käytännön vinkkejä sekä välineitä uudistaa ja kehittää matematiikan opetusta toiminnallisemmaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
05.09.2019 13:15
12.09.2019 13:15
19.09.2019 13:15
Picture

”Kyllä tästä selvitään” – ymmärrystä ja keinoja erilaisten oppijoiden arkeen

Koulutuksen kohderyhmä: luokanopettajat

Koulutuksen tavoitteet:

Lisätä luokanopettajien osaamista liittyen tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin (mm. kielelliset vaikeudet ja matematiikan pulmat, adhd, autismin kirjo, haastava käyttäytyminen)

Monipuolistaa luokanopettajien pedagogisia menetelmiä, joilla voi vastata monenlaisiin tarpeisiin

Vahvistaa opettajien yhteistyötä ja osaamisen jakamista

Tukea työssäjaksamista

1.pv (10.9.) Kun kieli takkuaa ja matikka ei suju

-kehityksellisen kielihäiriön vaikutukset vuorovaikutukseen ja oppimiseen

- keinoja tukea kielihäiriöisen lapsen oppimista ja arjen toimintaa

-matematiikan taitojen tukeminen; käytännön menetelmiä oppimisen tukemiseen ja arviointiin

Kouluttajina ohjaavat opettajat: Tiina Heikkinen ja Sari Granroth-Nalkki

2.pv  (25.9.) Haastava käyttäytyminen haltuun  

-haastavan käyttäytymisen syitä (mm. neurobiologiset häiriöt)

-ennaltaehkäisy ja ratkaisukeinoja

- työkaluja oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen käytännön kokeilujen käynnistäminen

Kouluttajina ohjaavat opettajat: Sari Granroth-Nalkki ja Sanna Vallenius

3.pv (13.11.) Voimaantunut oppilas – jaksava opettaja                                 

-positiivinen pedagogiikka arjessa

-keinoja vahvistaa lapsen osallisuutta

-yhteisötaidot ja vertaisoppiminen tukemassa työssäjaksamista

-kokeilujen jakamista ja sparrausta

Kouluttajina ohjaavat opettajat: Sari Granroth-Nalkki ja Sanna Vallenius

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
10.09.2019 08:30
25.09.2019 08:30
13.11.2019 08:30
Picture

Transformer 2030 - opettajat ja kasvattajat kestävän kehityksen muutosagentteina

Ilmoittaudu ohjelmaan järjestelmän kautta. Koulutuspaikat on jyvitetty kunnille koon mukaan, ja kunnat valitsevat osallistujat ilmoittautuneista tai muulla tapaa nimeävät osallistujansa. Saat vahvistuksen koulutuspaikasta sähköpostilla viikon 34 aikana.

Koulutus on suunnattu varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, perusopetuksen ja lukioiden opettajille ja oppilaitosjohtajille.

Yhden lukukauden mittainen koulutus aloitetaan ennakkovalmistautumisella kestävän kehityksen tavoitteisiin, jonka jälkeen osallistutaan kolmeen lähipäivään. Koulutuksen aikana osallistujat toteuttavat kestävään kehitykseen liittyvän projektin omassa työyhteisössään.

Koulutuksen sisältöjä:

-Työkaluja monimutkaisuuden kesyttämiseen.

-Uusia keinoja osallistaa oppilaita toimimaan tukemalla heidän kasvuaan aktiivisiksi kansalaisiksi. Yhdessä tekemällä saat rohkeutta toteuttaa ja uudistaa kestävän kehityksen kasvatusta.

-Ymmärrystä kompleksisista systeemeistä ja keinoja viedä systeemimuutos käytäntöön.

-Mahdollisuuden verkostoitua ja päästä osaksi kehittämään Agenda 2030:n elinikäisen oppimisen kaarta yhdessä järjestöjen ja tutkijoiden kanssa.

- Aikaa oman osaamisen kehittämiseen ja kollegojen kohtaamiseen. Otetaan kokonaisuus haltuun kiireettömällä fiiliksellä!

-Digitaalisen osaamismerkin koulutuksen päätteeksi.

Transformer 2030 koulutuskokonaisuus on kehitetty Opetushallituksen rahoittamana. Hanke on opettajien täydennyskoulutushanke, jota koordinoi Suomalaiset kehitysjärjestöt Fingo ry.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
10.09.2019 09:00
22.10.2019 09:00
03.12.2019 09:00
Picture

Räppiä ja tarinoita - Sanataiteen monipuoliset menetelmät

Taidekaaren koulutuksia.

Koulutus on tarkoitettu luokanopettajille sekä aineenopettajille, erityisesti musiikin ja äidinkielen opettajille.

Koulutus koostuu kahdesta iltapäivän mittaisesta työpajasta, joissa tutustutaan innostaviin sanataiteen menetelmiin. Ensimmäisessä työpajassa räpätään Simo Niemisen johdolla.  Osallistujat saavat hyvän käsityksen räp-kirjoittamisesta ja sen hyödyntämisestä erilaisissa opetustilanteissa.

Toisessa työpajassa keskitytään sanataideyhdistys Yöstäjän kanssa luovaan kirjoittamiseen. Osallistujat saavat kokemuksen siitä, miten yhteisöllinen kirjoittaminen toimii. Menetelmä innostaa ja tukee monenlaisia oppijoita ja kirjoittajia. Koulutuksen jälkeen työtapaa on helppo jatkaa ja kehittää omaan opetukseen sopivaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
11.09.2019 14:00
18.09.2019 14:00
Picture

Kestävä tulevaisuus -koulutus innostaa Ketu-työhön!

Kestävä tulevaisuus -koulutus innostaa Ketu-työhön! Koulutuksen tarkoituksena on innostaa kaikkia uusia ja vanhoja Kestävä tulevaisuus -tiimien jäseniä Ketu-työhön sekä päivähoidossa että perusopetuksessa. Koulutuksessa on tarjolla Ketu-tietoutta, uusia vinkkejä ja ideoita arjen Ketu-työhön sekä ideoiden vaihtamista eri yksiköiden kesken. Ketu-työ on yhteinen asiamme, joten kaikki aiheesta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan!

Lisätietoja koulutuksesta ja Kestävä tulevaisuus -työstä voi kysyä Tarja-Kaarina Lääperiltä, [email protected]

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
12.09.2019 14:00
Picture

Koululaisen muisti, oppiminen ja aivokuorma

Kohderyhmä: Perusopetuksen opettajat

Sisältö:

Mikä koululaisen oppimista kuormittaa?

Miksi koululaisen aivot kuormittuvat? 

Ketkä erityisesti kuormittuvat: oppimisvaikeudet ja neuropsykiatriset häiriöt

Mikä oppimista edistää: luokassa, materiaaleissa, opetuksessa?

Mitä opettajana voin tehdä vähentääkseni oppilaideni (ja omaa) aivokuormaa?

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
16.09.2019 09:00
Picture

Ammatillisen osallisuuden tukeminen työyhteisöissä

Kohderyhmä: Koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden johtotehtävissä/esimiestehtävissä toimivat

Ammattilaisten kokemus osallisuudesta on monella tapaa keskeinen laadun tekijä kasvatus ja opetusalalla. Kasvatustyötä tekevien kokemus oman työnsä ohjaimissa olemisesta vaikuttaa suoraan siihen, miten he pystyvät tukemaan lasten ja nuorten pystyvyyden ja autonomian kokemuksia ja toimimaan kasvatuskumppaneina kodeille.

Tampereen seudulla tehdyn Ammatillisen osallisuuden arviointihankkeessa (Osallisuutta rakentamassa) tuloksissa johtajuuteen kohdistuu kahdenlaisia toiveita. Toisaalta johdolta toivotaan kuuntelevaa, asiantuntijuuteen luottavaa ja sitä arvostavaa otetta, toisaalta johdonmukaista ja suunnitelmallista, jopa direktiivistä ohjausta.

Koulutuksessa

-esitellään lukuvuonna 2018-19 toteutetun ammatillisen osallisuuden arvioinnin tuloksia

-saadaan ja harjoitellaan dialogisia työskentelymalleja, millä tukea työntekijöiden ammatillista osallisuutta

-pohditaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia ja haasteita

Arvioinnin tulosten osalta asiantuntijana toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini-Ikonen, Tampereen yliopisto, ja kouluttajana KM Olli-Pekka Ahtiainen, Aretai Oy.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
18.09.2019 12:15
Picture

Sosiaalisten ja psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen ja ennaltaehkäisy - käytännön ratkaisuja arjen tilanteisiin ja työssä jaksamiseen

Kaikille kasvatus- ja opetusalan työntekijöille sopivan kaksipäiväisen koulutuksen sisältöjä ovat:

- Sosiaalisten ja psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen

- Varhainen puuttuminen ja ennaltaehkäisy

- Oppia uusia tapoja kohdata haasteita/pulmatilanteita

- Kokemusten jakaminen, vertaisyhteisöjen kehittäminen ja jaksamisen tukeminen

- Työssä uudistumien, työn ilon vahvistaminen

Koulutuksen työmuoto on osallistujien kokemuksista ja tarpeista nousevien tapausesimerkkien läpikäyminen. Kokemusten pohjalta käydään läpi ongelmien tunnistamisen pulmia ja luodaan toimintamalleja sovellettaviksi erilaisiin tilanteisiin. Myös stressinhallintaa ja toimintaa kriisitilanteissa käsitellään tarpeiden ja kokemusten pohjalta. Työtapa on ratkaisu‐ ja voimavarakeskeinen, joka tarkoittaa maanläheistä ja myönteistä tapaa kohdata erilaisia inhimillisen elämän haasteita ja pulmatilanteita. Työskentelytapa korostaa luovia ratkaisuja, toiveikkuutta, voimavaroja, edistystä ja yhteistyötä. Kouluttajina opettajat, työnohjaajat ja psykoterapeutit Jaana Rajaveräjä ja Henriikka Lappalainen.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
19.09.2019 08:30
09.10.2019 08:30
Picture

”Kyllä tästä selvitään” – ymmärrystä ja keinoja erilaisten oppijoiden arkeen

Koulutuksen kohderyhmä: aineenopettajat

Koulutuksen tavoitteet:

Lisätä aineenopettajien osaamista liittyen tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tarpeisiin (mm. kielelliset vaikeudet ja matematiikan pulmat, adhd, autismin kirjo, haastava käyttäytyminen)

Monipuolistaa aineenopettajien pedagogisia menetelmiä, joilla voi vastata monenlaisiin tarpeisiin

Vahvistaa opettajien yhteistyötä ja osaamisen jakamista

Tukea työssäjaksamista

1 pv. (24.9.) Kun koulu takkuaa ja opiskelu ei suju                        

-Kehityksellisen kielihäiriön ja neurobiologisten häiriöiden (adhd, autismin kirjo) vaikutukset nuoren arkeen

-keinoja tukea nuoren oppimista ja arjen toimintaa

-ideoita oppimaan ohjaukseen ja opiskelustrategioihin

-oman kokeilun käynnistäminen

2 pv. (5.11.) Haastava käyttäytyminen haltuun                                                           

-haastavan käyttäytymisen syitä (mm. neurobiologiset häiriöt), ennaltaehkäisy ja ratkaisukeinoja

-käytännön työkaluja oppimisen ja hyvinvoinnin tukemiseen

-positiivinen pedagogiikka arjessa

- keinoja vahvistaa nuoren osallisuutta

-käytännön kokeilujen jakamista ja sparrausta

Kouluttajina toimivat Sari Granroth-Nalkki, KM, ohjaava opettaja, erityisopettaja, luokanopettaja sekä Sanna Vallenius, ohjaava opettaja KM, erityisluokanopettaja ja opinto-ohjaaja.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
24.09.2019 08:30
05.11.2019 08:30
Picture

iPad pedagogisena välineenä

iPad on välineenä tuttu, mutta mistä saisi pedagogisia ideoita ja käytännön esimerkkejä, jotka voi suoraan hyödyntää oppilaiden kanssa? Luokanopettajille suunnatussa iPad pedagogisena välineenä koulutuksessa pääset harjoittelemaan käytännössä, kuinka iPadia voidaan käyttää opetuksessa ja oppimisessa. Tutustut sovelluksiin ja työskentelytapoihin, jotka tukevat monipuolista oppimista ja TVT:n hyödyntämistä.

Koulutuspäivät sisältää mm.:

Kuinka voin hyödyntää parhaita (ilmaisia) sovelluksia, joissa oppilas on aktiivisessa, tuottavassa roolissa. Mitä hyötyä on tablet-laitteiden käytöstä opetuksessa ja mitä onnistunut oppimiskokemus vaatii. Mitä mahdollisuuksia tablet-laitteet tuovat opetuksen pedagogiikkaan ja oppimiseen. Harjoitellaan käytännönläheisin esimerkein oppimismateriaalin tuottamista ja iPadin pedagogista käyttöä.

Kouluttajana toimii opettaja / Apple Education Trainer Janne Nissinen.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
26.09.2019 09:00
31.10.2019 09:00
Picture

Toiminnallisuutta esi- ja alkuopetuksen äidinkieleen ja kielen rikkaaseen maailmaan

Kolme iltapäivätapaamista sisältävä koulutuskokonaisuus tarjoaa esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville innostusta, iloa ja paljon käytännön vinkkejä sekä välineitä uudistaa ja kehittää äidinkielen opetusta toiminnallisemmaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
26.09.2019 13:15
03.10.2019 13:15
10.10.2019 13:15
Picture

Digiajan osaamisen hyvät käytännöt varhaiskasvatuksessa

Lähes sata varhaiskasvatuksen ammattilaista Pirkanmaalta on päivittänyt digiajan osaamistaan OPH:n rahoittaman Varhaiskasvattajan digitaalinen työote -hankkeen koulutuksissa. Digitaalinen työote tarkoittaa kokonaisvaltaista ymmärrystä digitaalisen mediakulttuurin merkityksestä ja mahdollisuuksista pienen lapsen elämässä ja varhaiskasvatuksessa. Se on myös taitoa hyödyntää mediakasvatusta ja digivälineitä tarkoituksenmukaisesti kasvatustyössä.

Hankkeen seminaarissa kuullaan mielenkiintoisia puheenvuoroja mediakasvatuksen asiantuntijoilta ja tutustutaan innostaviin esimerkkeihin arjen hyvistä käytännöistä ja pedagogisesta kehittämistyöstä Tampereen kaupunkiseudulla. Puhujina mm. yliopistonlehtori Sara Sintonen, erityisasiantuntija Saara Salomaa sekä arjen kehittäjiä kaupunkiseudun kunnista. Tarkempi ohjelma julkaistaan elokuussa.

Seminaari on suunnattu hankkeen koulutuksiin osallistuneille sekä kaikille muille digiosaamisen kehittämisestä kiinnostuneille varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ammattilaisille.

Tule mukaan kuulemaan ja jakamaan kokemuksia jo tehdystä kehittämistyöstä sekä inspiroitumaan uusista näkökulmista digiajan varhaiskasvatuksessa!

 

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
01.10.2019 09:00
Picture

PedaBoss - Johtajien aamupalatilaisuudet - syksy 2019

PedaBoss - Johtajien aamupalatilaisuudet järjestetään joka kuun viimeinen keskiviikko Santalahdenkadulla Tredun toimitiloissa (Satama-tilassa, sisäänkäynti Pirkankatu 17). Kaikille pirkanmaalaisille kasvatus- ja opetusalan johtajille avoimissa tilaisuuksissa käsitellään kiinnostavia alan johtajuuteen liittyviä teemoja. Tervetuloa mukaan verkostoitumaan ja kehittymään!

02.10.2019 08:00
Picture

Lasten mindfulness-ohjaamisen perusteet

Kaksi koulutuspäivää sisältävällä kurssilla opitaan mindfulness-menetelmän perusteet, runsaasti erilaisia lasten mindfulness-harjoituksia, niiden ohjaamisen tärkeimmät erityistekijät ja mindfulness-harjoitusten hyötyjä lapsille. Opimme ohjaamaan erilaisia ryhmiä ja ratkaisemaan sen, minkälaisia harjoituksia teemme kunkin ryhmän kanssa. Harjoittelu on omakohtaista ja kokemuksellista, koska mindfulness hahmottuu omien oivallusten kautta. Opiskelu vaihtelee mielekkäästi harjoitteiden tekemisen ja teorian välillä. Osallistujat voivat jo kurssin aikana suunnitella kokonaisuuksia omia ryhmiään ajatellen. 

Koulutus on suunnattu lasten parissa työskenteleville varhaiskasvatuksen ja opetusalan ammattilaisille.

Kouluttajana toimii tunne- ja vuorovaikutuskouluttaja, FM Elina Kauppila.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
04.10.2019 08:30
11.10.2019 08:30
Picture

Ammatillisen osallisuuden tukeminen työyhteisöissä

Kohderyhmä: Koulujen ja varhaiskasvatusyksiköiden johtotehtävissä/esimiestehtävissä toimivat

Ammattilaisten kokemus osallisuudesta on monella tapaa keskeinen laadun tekijä kasvatus ja opetusalalla. Kasvatustyötä tekevien kokemus oman työnsä ohjaimissa olemisesta vaikuttaa suoraan siihen, miten he pystyvät tukemaan lasten ja nuorten pystyvyyden ja autonomian kokemuksia ja toimimaan kasvatuskumppaneina kodeille.

Tampereen seudulla tehdyn Ammatillisen osallisuuden arviointihankkeessa (Osallisuutta rakentamassa) tuloksissa johtajuuteen kohdistuu kahdenlaisia toiveita. Toisaalta johdolta toivotaan kuuntelevaa, asiantuntijuuteen luottavaa ja sitä arvostavaa otetta, toisaalta johdonmukaista ja suunnitelmallista, jopa direktiivistä ohjausta.

Koulutuksessa

-esitellään lukuvuonna 2018-19 toteutetun ammatillisen osallisuuden arvioinnin tuloksia

-saadaan ja harjoitellaan dialogisia työskentelymalleja, millä tukea työntekijöiden ammatillista osallisuutta

-pohditaan osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia ja haasteita

Arvioinnin tulosten osalta asiantuntijana toimii tutkimusjohtaja, dosentti Tiina Soini-Ikonen, Tampereen yliopisto, ja kouluttajana KM Olli-Pekka Ahtiainen, Aretai Oy.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
22.10.2019 12:15
Picture

Kutsu leikkiin 1-3v

Leikin merkitystä on korostettu aina, mutta millainen on aikuisen rooli leikissä ja mitä aikuinen voi tehdä lasten leikin hyväksi taaperoryhmässä? Pienten lasten leikki tarvitsee tuekseen aikuista, jotta leikki voi kukoistaa myös lasten omana toimintana. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattu Kutsu leikkiin -koulutuspäivä tarjoaa aikuisille välineitä lasten leikin tukemiseen 1-3-vuotiaiden lasten tarpeet ja leikin ominaispiirteet huomioiden.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
23.10.2019 09:00
Picture

Kutsu leikkiin 3-6v

Leikin merkitystä on korostettu aina, mutta millainen on aikuisen rooli leikissä ja mitä aikuinen voi tehdä lasten leikin hyväksi taaperoryhmässä? Pienten lasten leikki tarvitsee tuekseen aikuista, jotta leikki voi kukoistaa myös lasten omana toimintana. Varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnattu Kutsu leikkiin -koulutuspäivä tarjoaa aikuisille välineitä lasten leikin tukemiseen 3-6 -vuotiaiden lasten tarpeet ja leikin ominaispiirteet huomioiden.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
24.10.2019 09:00
Picture

Toiminnallisuutta esi- ja alkuopetuksen matematiikkaan

Kolme iltapäivätapaamista sisältävä koulutuskokonaisuus tarjoaa esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville innostusta, iloa ja paljon käytännön vinkkejä sekä välineitä uudistaa ja kehittää matematiikan opetusta toiminnallisemmaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
24.10.2019 13:15
31.10.2019 13:15
07.11.2019 13:15
Picture

Digiajan osaamisen päivitys lastenhoitajille

Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville lastenhoitajille ja avustajille suunnatussa koulutuksessa otetaan yhdessä kokeillen ja tutustuen haltuun digiajan varhaiskasvatuksessa tarvittavia tietoja, taitoja ja välineitä.

Koulutuksen tarkoituksena on innostaa ja rohkaista ottamaan digiä hyödyntävät työtavat ja -välineet sekä mediakasvatus luontevasti osaksi lapsiryhmien toimintaa. Toiminnallisen työskentelyn kautta tutustutaan lapsilähtöisiin ja osallistaviin menetelmiin, joilla Vasua voidaan toteuttaa lasten kanssa.

Käsiteltäviä sisältöjä mm.

- lasten ja kasvattajien mediasuhteet – mediakulttuuri kasvu- ja toimintaympäristönä

- lasten kokemukset ja kiinnostuksen kohteet Vasun toteuttamisessa

- digivälineet tutuiksi ja käyttöön lasten luovan ja leikillisen tutkimisen, ilmaisun ja taiteilun mahdollistajina

- ideoita toimintaan lasten kanssa  – mm. äänimaailmat, kuvaaminen, kerronnan rikastuttaminen, QR-koodit ja tutustuminen teknologiaan.

Koulutukseen sisältyy pieni ennakkotehtävä, kaksi lähiopetuspäivää (3,5h) sekä omassa työssä toteutettavat pienet kokeilut.

Koulutus on osa Opetushallituksen rahoittamaa Varhaiskasvattajan digitaalinen työote -hanketta.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
05.11.2019 08:30
26.11.2019 08:30
Picture

Sosiaalisten ja psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen ja ennaltaehkäisy - syventävä koulutuspäivä

Suositun sosiaaliset ja psykososiaaliset ongelmat opetustyössä koulutuspäivien syventävän, kolmannen koulutuspäivän aikana keskitytään työssäjaksamiskysymyksiin sekä haastaviin vuorovaikutustilanteisiin työyhteisössä perheiden sekä lasten/nuorten kanssa. Koulutuspäivään voi tulla syventämään aiemmissa koulutuspäivissä opittua. Syventävä koulutuspäivä on kuitenkin oma kokonaisuutensa, joten aikaisempien koulutuspäivien suorittaminen ei osallistumisen edellytys.

Koulutuksen työmuoto on osallistujien kokemuksista ja tarpeista nousevien tapausesimerkkien läpikäyminen. Kokemusten pohjalta käydään läpi ongelmien tunnistamisen pulmia ja luodaan toimintamalleja sovellettaviksi erilaisiin tilanteisiin. Myös stressinhallintaa ja toimintaa kriisitilanteissa käsitellään tarpeiden ja kokemusten pohjalta. Työtapa on ratkaisu‐ ja voimavarakeskeinen, joka tarkoittaa maanläheistä ja myönteistä tapaa kohdata erilaisia inhimillisen elämän haasteita ja pulmatilanteita. Työskentelytapa korostaa luovia ratkaisuja, toiveikkuutta, voimavaroja, edistystä ja yhteistyötä. Kouluttajina opettajat, työnohjaajat ja psykoterapeutit Jaana Rajaveräjä ja Henriikka Lappalainen.

Koulutuksessa tarjolla aamu- ja iltapäiväkahvit.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
07.11.2019 08:30
Picture

10 keinoa ajattelutaitojen opetukseen

Koulutuspäivässä opit keinoja ja menetelmiä, joilla voit aktivoida ja kehittää oppilaiden oppimaan oppimista ja ajattelun taitoja laaja-alaisen osaamisen L1 –kokonaisuuden mukaisesti. Menetelmät sopivat eri ikäisten oppilaiden kanssa käytettäviksi eri oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa. Saat oman kokemuksen jokaisesta menetelmästä päivän aikana, ja niiden avulla tutustut tutkimustietoon ajattelutaitojen merkityksestä oppimisen prosessissa sekä oppimaan oppimisesta harjoiteltavana taitona.

Koulutuksessa opit menetelmiä mm.

• Keskittymiseen ja havainnointitaitojen kehittämiseen

• Ymmärryksen ja vastuun lisäämiseen omasta oppimisesta

• Metakognition ja itseohjautuvuuden vahvistamiseen

• Yhdessä ajatteluun ja ajatusten jakamiseen

• Monimutkaisten ongelmien pohtimiseen

• Luovaan ajatteluun innostamiseen

• Ajattelun eri tasojen huomioimiseen oppimisessa ja arvioinnissa

• Itsearviointiin ja palautteen antamiseen oppimaan oppimisen vahvistamisessa

Perusopetuksen opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu kiireetön ja iloinen workshop-tyyppinen koulutus rakentuu osallistujien omalle työskentelylle ja teoreettinen aines käsitellään eri menetelmien avulla toiminnallisesti.

Kouluttaja Väitoskirjatutkija, KM, työnohjaaja Päivi Nilivaara

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
11.11.2019 08:30
Picture

Miten vahvistaa ajattelun taitoja ja oppimaan oppimista lukioissa?

Koulutuspäivässä opit keinoja ja menetelmiä, joilla voit aktivoida ja kehittää opiskelijoiden oppimaan oppimista ja ajattelun taitoja sekä vahvistaa opiskelijoiden itsearviointitaitoja. Saat oman kokemuksen jokaisesta menetelmästä päivän aikana, ja niiden avulla tutustut tutkimustietoon ajattelutaitojen merkityksestä oppimisen prosessissa sekä oppimaan oppimisesta harjoiteltavana taitona. Menetelmät liittyvät LOPS:n luonnoksen (2019) laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuksiin ja sopivat käytettäviksi eri oppiaineissa ja oppimiskokonaisuuksissa.

Koulutuksessa opit menetelmiä mm.

• Metakognition ja itseohjautuvuuden vahvistamiseen

• Yhdessä ajatteluun ja ajatusten jakamiseen

• Ajattelun eri tasojen huomioimiseen oppimisessa ja arvioinnissa

• Itsearviointiin ja palautteen antamiseen oppimaan oppimisen vahvistamisessa

• Monimutkaisten ongelmien kriittiseen tutkimiseen

Opetus- ja ohjaushenkilöstölle suunnattu kiireetön ja iloinen workshoptyyppinen koulutus rakentuu osallistujien omalle työskentelylle ja teoreettinen aines käsitellään eri menetelmien avulla toiminnallisesti.

Kouluttaja Väitoskirjatutkija, KM, työnohjaaja Päivi Nilivaara

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
12.11.2019 08:30
Picture

Toiminnallisuutta esi- ja alkuopetuksen äidinkieleen ja kielen rikkaaseen maailmaan

Kolme iltapäivätapaamista sisältävä koulutuskokonaisuus tarjoaa esi- ja alkuopetuksessa työskenteleville innostusta, iloa ja paljon käytännön vinkkejä sekä välineitä uudistaa ja kehittää äidinkielen opetusta toiminnallisemmaksi.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
14.11.2019 13:15
21.11.2019 13:15
28.11.2019 13:15
Picture

Lapsen oikeudet, osallisuus ja kestävä kehitys varhaiskasvatuksessa

Koulutuksessa perehdytään siihen, miten lapsen oikeuksia, kestävää kehitystä ja globaaleja teemoja voi käsitellä varhaiskasvatuksessa.  Näitä teemoja käsitellään uuden varhaiskasvatuksen suunnitelmien hengessä ja opitaan konkreettisia menetelmiä aiheiden käsittelyyn lasten kanssa.

 

Mukaan otetaan 25 henkilöä.

 

Ilmoittautuminen sulkeutuu viikkoa ennen koulutusta.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
28.11.2019 13:30
Picture

Vihapuheesta dialogiin -koulutus

Kenelle: Koulutuksessa käytettävästä Vihapuheesta dialogiin -materiaalista löytyy harjoitteita sekä ala- että yläkouluun. Teemana koulutus sopii aivan kaikille ja kasvattajat kaikilta asteilta ovat tervetulleita.

Vihapuheesta on tullut voimistuva ilmiö, johon lapset ja nuoret törmäävät arjessaan. Miten vihapuhetta voi käsitellä nuorten ja lasten kanssa tavoilla, jotka lisäävät erilaisten maailmankuvien ymmärtämistä, empatiaa ja erilaisten ihmisten välistä dialogia? Vihapuheesta dialogiin -koulutuksessa opitaan, mitä vihapuheella tarkoitetaan, miksi vihapuhe ei kuulu sananvapauden piiriin ja miten yhteiskunnan valtarakenteet vaikuttavat vihapuheen taustalla. Työpajassa kokeillaan osallistavia ja toiminnallisia menetelmiä, joiden avulla vihapuheeseen voidaan kehittää ratkaisuja yhdessä nuorten kanssa.

Koulutukseen otetaan 25 osallistujaa.

Lue lisää ja osallistu

Ilmoittautuminen avoinna

Päivät
12.02.2020 14:00